همشهری آنلاین: نویسنده و تصویرگر بلژیکی، کیتی کراوتر، برنده جایزه یادبود آسترید لیندگرن - به نام خالق سوئدی کتاب کودکان "پیپی جوراب‌بلند" - سال 2010 شد

به گزارش خبرگزاری فرانسه هیات داوران این نویسنده بلژیکی کتاب‌های کودکان را "استاد خط داستانی و نیز جو داستانی" نامید و غمخواری و همدلی شدیدی را که با او شخصیت‌های تخیلی‌اش نشان می‌دهد،‌ستود.

 لری لمپرت، رئیس هیات داوران در باره خانم کراوتر گفت‌: "او قصه‌گویی سنتی است. او با شیوه قصه‌گویی‌اش افراد را میان تخیل و واقعیت حرکت می‌دهد."

لمپرت کراوتر را اول و پیش از همه یک تصویرگر و بعد یک نویسنده توصیف کرد، و استفاده او از مواد و ابزارهای ساده برای تصویرگری کتاب‌هایش را تحسین کرد.

کراوتر که در سال 1970 از مادری سوئدی متولد شده است،‌ این جایزه را "تاییدی فوق‌العاده بر فرهنگ سوئدی" خواند. او انتخابش به عنوان برنده این جایزه را "باورنکردنی" خواند.

کراوتر در نوشتن و تصویرگری بیش از 35 کتاب کودکان شرکت داشته و عمدتا به زبان فرانسه می‌نویسد، هر چند که چهار کتاب هم به زبان آلمانی منتشر کرده است.

 او این در اول ماه ژوئن در مراسمی در استکهلم این جایزه و چکی به مبلغ 5 میلیون کورون  ( 690999 دلار) را دریافت خواهد کرد.

جایزه یادبود آسترید لیندگرن پس از درگذشت لیندگرن در ژانویه 2002 بوسیله دولت سوئد ایجاد شد،‌و ادعا می‌‌شود که دومین جایزه ادبی بزرگ کودکان و نوجوان جهان است. [مرادی کرمانی؛ تنها ایرانی نامزد آسترید لیندگرن 2009]

کد خبر 103841

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز